Kundcase
TUI Nordic – Sveriges bästa företag
Kunden
TUI Nordic, tidigare Fritidsresor, är nordens största reseaktör och ingår sedan 2001 i koncernen TUI Group. Som ledande bolag inom sin bransch har man de senaste åren satsat mycket på att stärka varumärket, profilen och identiteten. Ett kvitto på detta är de priser som bolaget vunnit – ”Sveriges bästa företag” (2016) och ”Sveriges bästa resesajt” (2017).Bakgrund
Med stark närvaro inom digitala kanaler, uppdaterad grafisk identitet och helt nyrenoverade och moderna lokaler i Stockholm är TUI Nordic måna om att hålla hög nivå inom alla av organisationen. En avgörande betydelse i att bygga ett starkt varumärke. Behovet av en höjd nivå av organisationens interna och externa presentationer blev därmed också tydligt. Background fick uppdraget att se över detta tillsammans med en intern grupp hos TUI Nordic.
Lösning
Inom TUI Nordic skapas presentationen oftast av presentatören själv och till största del i PowerPoint. För att kunna höja den generella nivån inom presentationer behövde arbetet delas upp i två steg – utbildning av medarbetarna och skapandet av en presentationsdesign som följer den grafiska identiteten.
Samarbetet inleddes med att skapa en VD-presentation som blev designstandard för framtida presentationer. Därefter genomfördes en omfattande utbildningsinsats av TUIs nordiska affärsområdeschefer. Utbildningens inriktning var budskap, struktur, design och genomgång av presentationsidentiteten.
Resultat
Den samlade insatsen kring utbildning av chefer, en ny presentationsdesign och kunskap kring presentationsbudskap har skapat förutsättningar att sätta en helt ny standard för presentationer såväl inom företaget som i branschen.
Kunder, samarbetspartners och medarbetare får nu samma intryck av TUI Nordic även vid presentationer. Man har dessutom skapat ett gemensamt mindset kring hur en lyckad presentation skapas och designas.