Background Blogg

PRESENTERA SOM PÅ TED – TIO BUDORD

Vi det här laget har du nog hört talas om TED Talks (ted.com) och alla de fantastiska insikter och presentationer som delas och sprids världen över. Då kanske du även undrat hur det kommer det sig att presentationerna håller så hög nivå och på riktigt kan beröra en hel publik – oavsett ämne. Genom noggranna förberedelser så klart. Men visste du även att TED tagit fram tio budord som delas ut till presentatörerna inför planeringen av varje tal?

Nu kanske du inte planerar att hålla ett tal på TED, men oavsett kan budorden vara till stor hjälp inför nästa viktiga presentation. Uppenbarligen fungerar de väldigt bra.

Här har vi sammanställt budorden och dessutom utvecklat dem genom att förtydliga vad de innebär.

 

1. Du skall inte berätta det du alltid berättar.

Berätta inte något som publiken redan vet eller hört tidigare. Humor och nya insikter gör sig bäst första gången de hörs, sen har de förlorat sin magi och du tappar snabbt din publik om de får höra samma sak flera gånger. Ämnet kan i grunden vara detsamma, men se till att hitta nya vinklar och perspektiv att lyfta fram din insikt genom.

 

2. Du skall drömma stort, visa något underbart nytt eller dela något som du aldrig tidigare delat.

Berätta om en vision som är så långt ifrån det normala som möjligt. Publiken kommer för all framtid att minnas din insikt och inspireras av ditt nya tankesätt. Bjud dem på något oväntat – en överraskning. Tänk på att ordet presentation faktiskt innehåller ordet PRESENT. Ge publiken det.

 

3. Du skall visa din nyfikenhet och din passion.

Visa sann entusiasm och energi när du talar och publiken kommer att smittas av den. Tänk på Hans Rosling, den typen av passion för ämnet gör att publiken lyssnar och förstår att det här är viktigt och att det ligger dig varmt om hjärtat. Ämnen som vi är passionerade kring är även lätta att presentera. Tänk bara på att se ämnet utifrån publikens perspektiv, inte enbart ditt.

 

4. Du ska berätta en historia.

Använd dig med fördel av storytelling. Genom att väva in berättandet som en naturlig den av din presentation fångar du publiken på ett helt annat sätt än genom att bara presentera fakta. Vi människor älskar berättelser, och berättelser som vi älskar minns vi och delar gärna vidare. Ge din data, fakta och information en kontext och bjud publiken på mängder av minnesbilder. Annars kommer de att skapa egna bilder och berättelser, vilka kanske inte alls stämmer överens med hur du tänkt. Storytelling är ett kraftfullt verktyg, använd det på rätt sätt och du får en publik som enklare kan skapa en relation till ämnet, hänga med i ditt resonemang och förstå storheten i din insikt.

 

5. Du skall fritt kommentera andra talare för att både hylla och kritisera.

Skillnader i åsikt är det som föder innovation och driver världen framåt. Var inte rädd för att ifrågasätta andra tankesätt på samma sätt som du även kan hylla och lyfta fram andras tal och insikter. Lägg fram det på ett intelligent och ödmjukt sätt och bygg gärna vidare på andras idéer.

 

6. Du får inte lyfta ditt ego. Var sårbar och tala om dina misslyckanden såväl som dina framgångar.

Skryt och egoism inger inte förtroende, väcker ingen sympati och bygger inga relationer. Visa istället ödmjukhet och var inte rädd för att berätta om dina misslyckanden. Det är bara mänskligt. Kom ihåg att bra berättelser bygger på konflikt och transformation. Det vill säga, vi gillar att betrakta ett upplevt problem för att sen se fram emot lösningen. För att kunna förstå graden av din framgång, börja med att berätta om ditt misslyckande.

 

7. Du får inte sälja från scenen: varken ditt företag, dina varor, dina skrifter, inte ditt desperata finansieringsbehov; för att inte kastas åt den mörka sidan.

Vill du snabbt förlora en publik, sälj något till dem. Får man som åhörare den minsta känslan av att du är där för egen vinnings skull så kommer de att misstro allt annat du säger och inte ta in ditt budskap. Genom att dela med dig av din kunskap och dina insikter kommer du automatiskt att bli experten. Vill de sen köpa, låt dem istället komma till dig. Detta budord gäller inte minst rena säljpitcher och investeringsrundor. Alla vet varför du är där. Framhäv inte ditt behov utan berätta istället om värdet av att vara med på tåget.

 

8. Kom alltid ihåg att skratt är bra.

Inget bygger relationer så bra som att skratta tillsammans. Bjud på dig själv och försök att väva in humor i din presentation. Samtidigt kan det vara bland det svåraste som finns. Ju bättre du kan ditt tal, desto mer kan du slappna av och få kontakt med publiken. Så träna på ditt tal. Det är först när du känner dig helt bekväm med framförandet som du kan få in humor på ett naturligt och avslappnat sätt.

 

9. Du får inte läsa ditt tal.

Repetera, repetera, repetera. Se till att du kan ditt tal så bra att du inte kan misslyckas – även om du tappar tråden. Undvik så långt det går att vara beroende av talmanus och annat textstöd men ha det gärna nära till hands som en extra trygghet. Och kom framförallt ihåg att dina Powerpointslides inte ska vara ditt talarstöd. Undvik långa texter och låt dina slides istället agera som backdrop för att förtydliga och förstärka ditt budskap.

 

10. Du skall inte stjäla tiden för de som följer dig.

De flesta presentationer lider av för många idéer och budskap –inte för få. Välj ett ämne och håll dig till kärnan. Så kort, koncist och tydligt som du bara kan. Ta inte onödig tid från dina åhörare, de kommer bara att sitta och skruva på sig om de känner att presentationen drar över tiden eller inte känns relevant. Tid är det mest dyrbara du kan ta från någon – var rädd om den och bjud istället på något värdefullt.

 

Lästips: Så enkelt kan storytelling höja värdet av din Powerpoint

Lästips: 3 tips inför din nästa pitch

Lästips: Lär dig din presentation utantill – en smidig liten guide!