Background Blogg

Man som står på scen och presenterar

3 tips inför din nästa pitch

Ett tydligt och koncist mål, en kort berättelse och en stark call to action. Det är tre delar du alltid bör ha med när du pitchar något. Läs vidare så ska vi gå igenom dem lite mer i detalj.

Ett mål

Du måste självklart ha ett syfte klart för dig innan din pitch kan sättas ihop. Här är det viktigt att formulera sitt syfte på ett vis som talar till de du ska pitcha för. Du kanske ser pitchen som ett sätt att få in nya affärer eller investeringar för att växa ditt företag, men vad vill din publik? Vad är det du har att erbjuda dem i form av värde?

Målet i en pitch kan till exempel låta såhär:

”Vår supportplattform har visat sig kunna strömlinjeforma kundsupporten och halvera de årliga kostnaderna samtidigt som kvaliteten och träffsäkerheten höjs.”

Mer utdraget än så behöver det inte vara – definiera vad din tjänst/produkt gör och vilken effekt det kan få. En tydlig introduktion som signalerar varför det är värt att lyssna på resten av pitchen istället för att uttråkat smygkolla mejlen resten av tiden.

En anekdot

Berättelser ska aldrig underskattas som retoriskt redskap. Vi minns bättre när vi får fakta genom berättelser och vi fattar våra köpbeslut mer på den upplevda känslan än på hårda fakta. Du spanar inte på den där sommarstugan för att det skulle ge dig X kvadratmeter extra boyta, du gör det för att du föreställer dig att sjunka ner på verandan i kvällssolen i sommar.

Tidigare definierade vi både vad din tjänst gör och vilken effekt det kan få. Kan du klä det i en kort anekdot om en av dina kunder? Hur såg det ut för dem innan din lösning kom in i bilden, vad var deras pain points och hur mycket lättare blev deras vardag efteråt?

En avslutande call to action

Hur kan du slutligen koppla ihop ditt mål och din anekdot med en tydlig call to action? Berätta återigen hur ditt erbjudande gynnar dem – vad får de ut av det och vilken effekt det kan ge dem? Och våga sedan gå på avslut. Om det är en pitch inför flera parter är det dags att presentera erbjudandet och om det är en säljpitch inför en potentiell köpare är det läge att inleda dialogen om hur din tjänst eller produkt kan implementeras hos dem.

Vill du ha hjälp med din presentationsteknik eller designen på din presentation inför nästa pitch?

Hör av dig så hittar vi rätt lösning!