Kundcase

TV4-gruppen – presentation av årsavtalsmaterial

Struktur
Innehåll
Design
Utbildning
Överlämning
Kunden
TV4-Gruppen har levererat engagerande nyheter, storslagen underhållning med bredd och kvalitet, direktsänd sport och högklassigt drama i 25 år. När TV4 startade sina sändningar den 15 september 1990 var målet att utmana public service-monopolet med en nyskapande och modern kommersiell tv-kanal. TV4 blev snabbt populär och i slutet av 1990-talet var TV4 landets största tv-kanal. I dag är TV4-Gruppen betydligt mer än så. Med en stor mängd tv-kanaler och andra tjänster, inte minst när det gäller tv på nya plattformar, är TV4-Gruppen i dag fyllt av möjligheter för såväl tittare, annonsörer som samarbetspartners.
Bakgrund

TV4-Gruppens kanalutbud bjuder på bredd, mångfald och kvalitet i alla dess former. Vi lever alla i en föränderlig marknad, oavsett om man sitter på kundsidan, byråsidan eller på ett mediahus. Det enda som är konstant är förändring. Så även för TV4 som behöver följa den väg som användaren går.

Vi fick i uppdrag att ta fram ett säljmaterial riktat mot mediebyråmarknaden i syfte att motivera annonsinvesteringen i den årsavtalsperiod som påbörjas i december och avslutas i mars. Målet är dels att på lång sikt förändra uppfattningen om TV4 som medieleverantör och dels att öka kännedomen om erbjudandet från en linjär-TV aktör till en plattformsoberoende leverantör av rörligt innehåll.

Lösning

Produktionen inleddes med en kreativ workshop tillsammans med kunden och deras designbyrå Bold. Kunden uttryckte att vi skulle tänka mycket rörligt och att presentationen skulle förmedla inspiration och energi. Struktur och design arbetades fram genom tätt samarbete och ett agilt arbetssätt där TV4:s identitet vävdes in tillsammans med filmer och annat relevant content. Fakta och statistik designades på ett effektfullt och annorlunda sätt.

Resultat

Det intensiva samarbetet resulterade i en presentation som andas TV4. Den förstärker bilden av en ledande tv-kanal och hjälper säljarna att på ett tydligt sätt nå ut med sitt budskap.

Det slutliga resultatet är en redigerbar Powerpoint som därmed enkelt kan förvaltas av den egna organisationen. Presentationen ligger även till grund för säljarnas månads- och halvårsmaterial.

Återkopplingen vi fick var att materialet är i särklass det bästa de haft. Sjukt kul tycker vi!

Vill du också sätta en ny standard?

Hör av dig så berättar vi mer.

KONTAKTA OSS