fbpx

Background Blogg

Man som håller i mikrofon

Använd rösten på rätt sätt när du presenterar – fem användbara tips

Ska du hålla en presentation nästa vecka? Eller kanske rent av imorgon eller om en timme? Här har du 5 enkla tips för rösten som du kan börja använda direkt. Vid onlinemöten och webinars är ju rösten också ett av dina viktigaste verktyg för att inspirera och fånga publiken.

 1. Tala med rätt tonläge

En gammal vän och kollega till mig utbrast en gång ”Jag låter som Kermit!” när han hörde sin egen röst inspelad från ett möte. Han hade omedvetet spänt kroppen under mötets gång och det ledde till en ansträngd röst (med viss Kermit-tendens, det får jag hålla med om).

Öva på att slappna av i kroppen och tala med stöd från magen. Så fort du känner att du börjar anstränga halsen – pröva att gäspa så att dina halsmuskler slappnar av igen. Genom att tala med magstöd använder du ditt vanliga röstläge och kan tala länge utan att bli trött i halsen eller tappa rösten.

Läs mer: 8 tips – Interagera med publiken under presentationen

2. Tala långsammare när du presenterar

Ett av de vanligaste problemen vid en presentation är att talaren pratar för fort. När vi ställer oss framför en grupp människor blir vi lätt nervösa och talar fortare än vanligt utan att vi märker det. Publiken får svårare att hänga med och blir mindre engagerade och vi blir nervösa och börjar tala ännu fortare. En ond cirkel.
Tala långsamt. Obekvämt långsamt. När du talar så långsamt att du själv upplever det som för långsamt håller du troligtvis ett bra tempo.

3. Tala fortare när du presenterar

Lite motsägelsefullt men jag har en poäng, jag lovar! När du har ett lugnt och behagligt tempo i ditt framförande inger du en trygghet. Variera ditt tempo och skapa dynamik i det du berättar. Höjer du plötsligt tempot injicerar du det du säger med energi. Om du plötsligt säger några ord långsammare än tidigare betonar du dem mycket starkare. Variation är din vän.

4. Bli bekväm med tystnaden

”Ehm”, ”äh, ”uhm” är typiska utfyllnadsord som vi slänger in när vi stakar oss i tanken och försöker köpa oss ett par sekunders tid. Träna istället på att vara tyst de sekunderna – tystnaden ger ett professionellt intryck och ger även din publik ett mentalt andningsutrymme.

Att slänga in några sekunders tystnad vid rätt tillfälle kan även ge mer tyngd åt det du nyss har sagt. Du signalerar att det är något att reflektera lite extra över.

Läs mer: Hantera nervositet vid presentationer

5. Variera styrkan i rösten

Jag hade en föreläsare på universitetet som var en fantastisk talare. Även om de inte alltid ingick i mina kurser smög jag ibland in på hans föreläsningar för att de var så intressanta. Med något så enkelt som att variera sin röststyrka kunde han fängsla oss åhörare och skapa dynamik i sin presentation.

Pröva att tala starkare eller svagare om du har någon speciell mening du vill poängtera. Förbli i samma röstläge och tala inte ljusare eller mörkare, förändra enbart styrkan i din leverans av det du säger. I kombination med väl avvägda tystnader blir det ett riktigt effektivt verktyg.

Din röst är ett fantastiskt verktyg vid presentationer. Använd de här tipsen nästa gång du presenterar och se hur du omedelbart växer som talare!

Läs mer: Lär dig din presentation utantill – en smidig liten guide!

Författare: Marcus Christiansen