Background Blogg

En rädd katt på turkos bakgrund

20 steg till att bli av med rädslan att tala inför andra

Rädslan att tala inför andra kan vara hemsk. Man känner stress och ångest byggas upp bara av att tänka på det. Och visst kan man försöka navigera sig igenom yrkeslivet utan att behöva tala inför andra men det kommer bli en utmaning i de flesta arbetsroller. Nätverkande, säljmöten, interna och externa utbildningar. Kanske har du ansvar för en produkt som du behöver presentera för dina kollegor, eller en affärsidé som du behöver pitcha för att få in nya investerare. Det finns många olika sammanhang där presentationer krävs – som tur är kan man göra mycket för att övervinna eventuella rädslor, och det mesta handlar om att vara förberedd. Här kommer 20 steg på vägen mot att tala lugnt inför andra!

1. Var strukturerad

Vad är det du faktiskt vill säga? Vad är viktigast och i vilken ordning vill du berätta det? Skriv ner allt så att du kan få en tydligare bild av hur din presentation ska flöda innehållsmässigt.

Läs mer: Så fyller du din presentation med relevant innehåll

2. Förbered dig ordentligt

Träna, träna och träna. Ibland hör man tipset att man inte ska vara för förberedd med manus om man vill låta naturlig och spontan och det är ärligt talat ett riktigt dåligt tips om du frågar mig. Lär dig din presentation rakt igenom. Mejsla ut exakt vad du ska säga och när du ska säga det. Lär dig rubbet så att du kan bli väckt mitt i natten och återge det. När du kan det riktigt bra kommer du kunna bli mer spontan i hur du framför det. Nyckeln till att låta naturlig är att vara trygg i vetskapen om vad man ska säga, och nyckel till att låta spontan är att vara förberedd.

Läs mer: Lär dig din presentation utantill – en smidig liten guide!
Läs mer: Att lära sig sin presentation utantill (med nya tips!)

3. Förbered din presentation ordentligt

Kliv upp framför din publik med en riktigt genomarbetad presentation. En bra presentation har en tydlig resa, ett tydligt innehåll och en tydlig design. Visa bara upp det du pratar om när du pratar om det – ha inte för mycket information på samma slide och se till att dela upp olika ämnen på olika slides och i kapitel.

Läs mer: Gör du skillnad på talarstöd och publikstöd?

4. Lär känna din presentation

När du har en genomarbetad presentation är det dags att du lär dig även den. Träna in det du ska säga tillsammans med det du ska visa. Lär dig vilka slides du har och vilken ordning de kommer i så slipper du oväntade överraskningar som riskerar att sätta krokben för dig.

5. Lär känna din egen röst

Det kan kännas jobbigt att behöva höra sig själv på inspelningar men det är en av de nyttigaste teknikerna du kan ta till för att bli en mer bekväm talare. Vänj dig vid att du låter som på inspelningar och inte som det låter i ditt eget huvud. Den enda som inte är van är du själv – alla andra har ju enbart hört det du hör på inspelningarna.

Läs mer: Använd rösten på rätt sätt när du presenterar – fem användbara tips

6. Hör vad du säger

Att lyssna igenom när man talar är också nyttigt för att man ska kunna snappa upp små verbala tics man kan ha som ”eh”, ”ehm”, ”typ” och ”liksom”. Lyssna igenom och lär dig vad du säger som utfyllnadsord och lär dig att låta bli det. Du kommer omedelbart låta proffsigare bara av en sån sak.

7. Hör hur du säger det

Lyssna och lär dig hur du talar – kanske talar du monotont och kan få in mer variation i hur du går upp och ner i tonläge? Eller så gör du redan det och kanske vill slipa på när och hur mycket? Vi gör mycket som vi själva aldrig märker – när vi talar så är vi ju fokuserade på att tala och får inte chansen att lyssna. Så ta chansen att lyssna.

8. Kom ihåg att du inte är din presentation

Det är lätt att man kopplar samman resultatet av sin insats med vem man är. Man gav en presentation man inte tycker var jättebra och vips har man kopplat det till att man själv inte är bra. Så kom ihåg att du inte är din presentation. Den kanske inte var suverän första gången, men det betyder inte att du inte vet vad du pratar om. Och du kommer troligen göra bättre ifrån dig nästa gång.

9. Träna in vad du gör på scenen

Tänk igenom hur du vill röra dig, hur du vill gestikulera och om det finns några viktiga ögonblick i presentationen som du vill betona lite extra genom ditt kroppsspråk. Då minskar du risken att du inte vet vad du ska göra med armar, händer och blick när det är skarpt läge.

Läs mer: Var normal – och överdriv ditt kroppsspråk

10. Kom ihåg att andas rätt

När vi blir nervösa eller stressade har vi en tendens att andas ytligare och mindre så kom ihåg att ta lite djupare andetag här och var. Det kommer hjälpa dig att bli mer avslappnad och din hjärna får mer syre vilket gör att du troligen kan känna dig lite klarare i huvudet. Och det är ju en bra grej.

11. Träna på att tala tydligt

Något annat vi har en tendens att göra när vi blir nervösa är att tala fortare. Och när vi talar fortare talar vi otydligare. Så artikulera lite extra, tala långsamt och lägg gärna in en kort konstpaus emellanåt.

12. Kan ditt ämne

Ju bättre du kan ditt ämne desto bekvämare kommer du bli att tala om det. Det är inte svårare än så egentligen, så lär dig så mycket du kan om det du ska prata om.

13. Öva inför vänner

Det är viktigt att du tränar in din presentation för dig själv – framför en spegel eller kanske en videokamera. Men glöm inte bort att du har familj och vänner (och även kollegor) som kan lyssna på din presentation också. Det ger dig mer övning och du kan få bra återkoppling från personer du är trygg med.

14. Gå en kurs

Du är inte ensam! Nästan alla skräms av att tala inför andra och givetvis finns det kurser och utbildningar att gå för att man ska kunna utvecklas och bli bättre på det. Vi håller regelbundet utbildningar inom presentationsteknik för våra kunder. (Så tipsa din chef!)

Läs mer om våra utbildningar

15. Tolka inte in för mycket i din publik

Om du är nervös inför din presentation finns det en risk att du läser in för mycket i din publik. Att någon gäspar eller kollar på sin mobil betyder inte att du är tråkig – personen kanske bara ha sovit dåligt natten innan eller väntar på något viktigt besked. Utgå från att din presentation går bra även om du får känslan av att publiken inte är hänförd och se istället om du efteråt kan få chansen att höra vad de tyckte. Deras egna ord är mer pålitligt än din tolkning av deras kroppsspråk.

16. Kom ihåg att du delar med dig av värde

När du talar inför andra gör du troligen det utifrån en viss expertis. Det är en expertis som du har och de andra inte har. Kom ihåg det – vad du säger har ett värde och när andra får ta del av det ger du dem något.

17. Ju mer du gör det desto lättare blir det

Att tala inför andra är precis som det mesta annat vi tar oss an här i livet. Det är svårt i början, och ju mer vi gör det desto lättare och bättre blir det. Första gången du håller en presentation är du inte lika bra som du är den hundrade gången.

18. Sikta längre fram, inte bara mot slutet av din presentation

När din presentation är över har det inte avgjorts om du är en bra talare eller inte. Se det som att trappan består av många små steg, inte ett enda. Kanske kommer du inte märka så tydlig skillnad på din första och din tionde presentation, men ju fler gånger du talar inför andra desto större kommer skillnaden bli från hur du var innan du började.

19. Var stolt över din insats

Om det nu inte skulle gå bra just den här gången då? Att snubbla kan också vara ett framsteg. Du vågade kliva upp och tala inför andra och det vågar inte alla göra. Så du har vunnit redan där.

20. Ge dig själv konstruktiv återkoppling

Och sist men inte minst – ge dig själv lite återkoppling efteråt och se till att den är konstruktiv. Att säga att X, Y eller Z som man gjorde var dåligt leder ingenstans – fokusera istället på vad som kunde gjorts bättre och hur du ska göra det nästa gång. Ta med dig det du lärt dig och träna in det inför nästa tillfälle så är du ännu ett steg emot att helt lugnt kunna tala inför andra.

Visste du att vi erbjuder personlig coachning? Hör av dig så hjälper vi dig att glänsa och ge ett professionellt framförande!